اگر نگاهی به در و دیوار شهر بیاندازیم در
سرتاسر شهر تعداد بسیار زیادی تابلو های تبلیغاتی ،آگهی ها، بنرها و برچسب ها و ... را می بینیم اما
با توجه به رشد هرچه سریعتر فن آوری، این تبلیغات روز به روز کارایی خود را از دست می دهند و تبلیغات اینترنتی جایگاه خود را پیدا کرده و سهم بیشتری از بازار را از آن خود می کنند. در این مطلب به تعدادی از مزایای تبلیغات اینترنتی در مقایسه با روش های دیگر اشاره می کنیم.
- توانایی دسترسی به
مخاطبان به صورت تفکیکی و دستهبندی شده
کاربرانی که در اینترنت فعالیت دارند و به طور
خاص هدف کمپین های تبلیغاتی هستند٬ بالطبع قشر تحصیلکرده و آگاهتری نسبت به
مردم معمولی هستند. تغییر قشر هدف از مردم عادی به قشر تحصیلکرده و
آگاه به طور کلی استراتژیها و متد های بازاریابی را تغییر می دهد. شما دیگر به افرادی که با
تبلیغات ساده و صرفا جذاب به خدمات شما اعتماد می کنند طرف نیستید بلکه با گروهی در ارتباط
هستید که بسیار سخت اعتماد می کنند و تغییر عادتهای روزانهی آنها کار بسیار سختتری
است ضمن اینکه این افراد توانایی جستجو و ارتباط با تبلیغات مشابه شما را به راحتی دارند و می توانند ارزیابی و مقایسه راحت تری انجام دهند.
مثال ساده برای این موضوع تفاوت میان مخاطبین خاص
و عادی شرکتهای تولیدی لوازم صوتی و تصویری است. در صورتی که هدف شما مردم عادی باشند قطعا با
تغییرات کوچک در چرخه تولید یا ارائه محصول میتوانید آنها را راضی نگه دارید اما در
برخورد با مخاطبین آگاه و متخصص کار شما بسیار سختتر است چون این افراد امکانات و کاربردهای بسیار بالایی از محصول شما انتظار دارند و بسیار سخت اعتماد
می کنند و اعتماد آنها به معنای وفاداری به برند تجاری شماست که بسیار عمیقتر از
وابستگی خریداران روزمره است.
تمرکز اصلی در بازاریابی اینترنتی بر روی افزایش
وفاداری مشتریان فعلی و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل است. افزایش وفاداری و
تبدیل مشتریان تنها از طریق گسترش خدمات و برندسازی امکان پذیر است. بدین معنا که هرچه برند
شرکت شناختهشدهتر و آشناتر باشد ، با نام بردن از شرکت تصور بهتری برای مشتریان ایجاد می شود و به همین ترتیب
امکان رشد و ارتقای کسب و کار شرکت بیشتر فراهم می شود.
- تاثیرگذاری بهتر و نتیجه گیری سریع تر
برای بسیاری از مدیران مهم است که بتوانند نتیجهی
هزینههای خود را به صورت ملموس و محسوس مشاهده کنند. آنها انتظار دارند که هزینه های سنگینی
که در بخش تبلیغ و بازاریابی می کنند بازخورد سریع و مناسبی داشته باشد تا بتوانند نقاط ضعف و
قوت خود را شناسایی کنند. سوالی که همیشه پس از ایجاد کمپینهای تبلیغاتی برای مدیران
ایجاد می شود این است که٬ آیا این کمپین میتواند موفق آمیز باشد؟ آیا کمپین پیام ما را به درستی و کامل به مشتریان منتقل کرده است؟
در بازاریابی کلاسیک٬ اندازهگیری موفقیت یا عدم
موفقیت یک کمپین تبلیغاتی کار بسیار سخت و پیچیده ای است و پس از صرف وقت هزینه بسیار امکان پذیر است وتنها در مقایسه با وضع
پیشین با وضع حال می توان نتیجه گرفت که آیا برنامه ای موفق بوده است یا خیر. در
حالی که در بازاریابی اینترنتی شما با دسترسی به ابزارهایی که اطلاعات را لحظهای
در اختیار شما قرار میدهند میتوانید٬ نقاط قوت و ضعف را در سریعترین زمان شناسایی
کنید و در صورت لزوم اقدامی در جهت تغییر رویه کاری و نحوه انجام تبلیغات داشته باشید.
- هزینه های مناسب
بازاریابی در اینترنت برخلاف بازاریابی کلاسیک نیازی
به سرمایهگذاری سنگین ندارد.طبق تحقیقات مجله فوربس حدود 27 درصد بازاریابهای اینترنتی در آمریکا گزارش
دادهاند که کمترین مقدار هزینه ی شرکت آنها در مباحث بازاریابی ایمیلی و
بازاریابی شبکههای اجتماعی بوده است.هر روزه تعداد بیشتری به سمت ابزارهای
ارتباطی آنلاین مانند موبایل و شبکههای اجتماعی میروند و همین باعث میشود پیدا
کردن کاربران و دسترسی پیدا کردن به علایق آنها کار بسیار ساده تری نسبت به بازاریابی
آنلاین باشد.
- قابلیت اندازهگیری و سنجش
بازاریابی آنلاین این امکان را در اختیار مدیران
قرار می دهد تا کوچکترین تغییرات به به صورت عددی و نموداری بررسی و ثبت کرده و استراتژی های خود را مدیریت نمایند. مواردی مانند:
تعداد کلیک ها ٬ بازدیدکنندهها٬ ثبتنام های انجام شده، خریدهای آنلاین و ... قابل اندازهگیری
هستند و میتوان براساس آنها به موفقیت یا نقاط ضعف برنامههای بازاریابی خود پی برد.